Intro

Frumusețea va salva lumea este un citat celebru din romanul Idiotul al lui Dostoievski și l-am ales ca titlu al postării mele, deloc într-un sens, cum s-ar putea crede, facil ci chiar salvator sau poate terapeutic, deși s-ar părea că se diferențiază major de perspectiva unor exegeți.

Charles James în plină glorie înconjurat de creațiile sale

Cu toate acestea îmi place titlul, îmi permit să-l folosesc și mai adaug, că dacă veți citi textul din link, veți trage concluzia, la fel ca autorul că frumusețea poate să țină lumea, să o facă să dăinuie, iar aceasta poate fi o formă de salvare.

Detaliu din Mermaid dress 1941

Astăzi o să vă depăn o poveste despre un mare creator. Spun creator și nu designer pentru că este o diferență majoră între acești termeni din punct de vedere semantic.

Charles James într-un fitting la Chelsea Hotel

Dar asta nu o să stabilim azi.

CHARLES JAMES

Charles James este unul dintre designerii despre care societatea noastră cu caractere epigonice nu are cum să știe. Știm, doar câțiva care lucrăm în domeniul modei și a istoriei modei.

Detaliu dintr-o creație Charles James Cocktail Dress cca 1947 aflată la Met Museum

Am ales să scriu despre el, pentru că s-a născut într-o zi de 18 iulie, un Rac nevrotic, sensibil plin de angoase și talent.

Charles James este al doilea din dreapta. Imaginea este din ultima perioadă a vieții sale. Creatorul este anturat de câțiva dintre învățăceii săi

Dacă ați văzut filmul Phantom Thread, pe care eu l-am analizat mai demult pe blog, veți putea citi în personajul jucat de Daniel Day-Lewis, un personaj ciufut, egoist, care, cumva întruchipează o viziune reducționistă despre ceea ce ar putea fi un creator de modă, și care are ca punct de inspirație firea ciudată a lui Balenciaga, combinată cu felul belicos de-a fi al lui Charles James.

James alături de câinele său și de Jerry Hall, celebra manechină, tot la Chelsea Hotel

Charles James era de origine englez, născut într-o familie cu stare materială bună, tatăl său englez, militar de carieră iar mama sa, o americancă mondenă din Chicago. Fundalul depănării unei povești de modă de succes era asigurat din naștere, cumva.

Charles semăna leit cu mama sa, iar aceasta l-a inspirat nu odată în parcursul creației sale. Aici mama sa înveșmântată într-un chimono, motiv preluat adesea de creator în studiile sale asupra formei

Charles James s-a născut în 18 iulie 1906 și a murit în 1978 la New York, unde era stabilit de ani buni, în celebrul hotel Chelsea, faimos pentru locatarii săi nu mai puțin faimoși care i-au trecut pragul.

Evening coat 1947 Met Museum

Charles James reprezintă un nume pentru designul american de modă și nu pentru cel european, sau britanic, așa cum s-ar putea crede. El și-a început cariera ca milliner, creator de pălării în limba română, dar la noi nu există un termen specializat pentru crearea și de pălării feminine.

celebrul ilustrator de modă Antonio Lopez a documentat în schițe și desene vreme de o decadă creația lui Charles James

Acest lucru s-a dovedit extrem de important pentru tehnica aparte pe care avea să o dezvolte ulterior pentru rochiile sale fabuloase. Acolo a învățat cum să calce și să modeleze materialul, materia, de ce nu? pentru a obține sculpturalitatea și arhitecturalitatea pieselor sale unice.

Ball Gown 1951 Met Museum

Se spune că unele rochii cântăreau cam 8 kilograme și cu toate acestea femeile apăreau ca niște creaturi de vis, pășind eteric în concretul lumii mondene a balurilor și recepțiilor.

Evelyne Tripp fotografiată de Horst într-o creație Charles James

Sunt multe lucruri fascinante legate de acest creator atipic recunoscut chiar de alți mari creatori europeni, foarte en vogue la vremea aceea, Monsieur Dior și Monsieur Balenciaga.

Detaliu dintr-o creație 1950

Dior a spus că, de fapt, New Look-ul a fost inițial ideea lui James prin siluetele create, iar Balenciaga a spus că este cel mai mare creator american de modă, ceea ce din partea maestrului însemna o mare recunoaștere.

Imagine din cartea The Couture Secrets of Shape de Dorothea Mink și Homer Layne

Recunoașterea a fost cea care i-a lipsit intrinsec lui Charles James de-a lungul vieții sale turmentate, cu suișuri și coborâșuri existențiale, financiare, profesionale majore.

Rochia The Tree 1955 Met Museum

A părăsit Anglia în 1939, tocmai datorită unor probleme financiare, la timp, am zice azi, căci urma să înceapă războiul.

Nu urmăresc cronologia ca la carte, căci dacă sunteți interesați găsiți tot ce aveți nevoie pe net. Așa cum v-am obișnuit, și din alte postări, prefer să conturez profilul său din cunoștințe trecute prin filtrul personal și uman.

Antonio Lopez pentru Charles James

O succintă istorie

Cariera sa de milliner începută la Chicago, orașul natal al mamei sale, a continuat la Londra și Paris pe o perioadă de zece ani până la reîntoarcerea în America.

Contactele stabilite pe continent, cercurile mondene în care se învârtea, personalitățile cu care a făcut cunoștință și care l-au susținut, tehnica sa aparte, pentru acele vremuri, iconoclastă și atipică, a unui autodidact într-ale modei, au contribuit la un succes enorm de care acesta a început să se bucure.

Figure eight skirt era un fel de fustă pantalon care se înfășura pe un picior asemeni pantalonului, în același timp fiind și fustă. Se numește așa tocmai datorită acestui fel de petrecere care aduce cu cifra 8

Creația sa are câteva linii evidente, niște obsesii tehnice pe care James le-a dezvoltat pe tot parcursul carierei sale. Deși a trăit 72 de ani, creația sa totală nu numără mai mult de 100 de piese, dar veți putea vedea singuri din imagini, gradul de complexitate și elaborare de care acestea se bucurau.

Ribbon 1947 detaliu Met Museum

Câte o creație pe care creatorul muncea mult în adevăratul spirit al couture-ului, ce implica designul și proba sur -mesure, plus tehnici de coasere preponderent manuale, deschidea mai apoi drumul unor alte și alte replici pe care se străduia să le creeze din ce în ce mai performante și mai îmbunătățite.

Celebra rochie Four Leaf Clover a dat naștere mai multor variante ulterior la fel ca și The Tree Gown sau The Swann.

Swann 1953 Met Museum

The Swann avea la baza construcției nu mai puțin de 100 de bucăți de tipare fiind constituită din 30 de straturi suprapuse.

Butterfly 1955 Met Museum detaliu

Charles James considera că există un număr finit de siluete în cadrul cărora poți inventa infinit, iar punctul de referință este corpul feminin.

Acesta putea fi idealizat și modificat prin diferite adaosuri de matlasare, căptușire, prin modelarea cu balene specifice corsetelor, de multe ori invizibile în structura exterioară a rochiilor, dar prezente în infrastructura complicată a veșmintelor.

Prototip pentru mantoul verde din 1951, îl puteți vedea mai sus

Pentru creator era deopotrivă important și spațiul, aerul care exista între corp și haină, căci veșmântul gândit astfel îmbrăca corpul fără a-l încorseta.

Ne referim aici la mantourile și capele sale, nu la rochiile de gală.

Antonio Lopez pentru Charles James

Extraordinar este modul cum croiuri asimetrice, extrem de savant, chiar matematic gândite, linii surprinzătoare, întortochieri ale materialului drapat, conduceau la niște forme absolut inovatoare pentru acea perioadă de timp.

Din perspectiva actuală, viziunea asupra femeii, atât a creatorului dar și a femeilor însele asupra ideii de feminitate comporta un caracter original, inovator pentru acea epocă.

O rochie asimetrică pe un șold realizat prin metoda padding-ca un fel de capitonare, în vreme ce celălalt șold era clasic, ne amintește despre experimentele în designul japonez care au avut loc decenii mai târziu.

Acest fapt situează creația sa la nivelul unui timp mitic în ceea ce privește abordarea problematicii legată de veșmânt în acele vremuri.

O moștenire neprețuită

De altfel, Charles James a fost redescoperit de contemporani și i s-a dat acea recunoaștere pe care, conștient fiind de valoarea sa, știa că o merită.

Din nefericire pe lângă calitățile sale și pasiunea neobosită pentru creație, destinul i-a fost potrivnic datorită unei firi obsesive, încăpățânate și orgolioase. Charles James a murit aproape sărac deși o rochie creată de el costa o avere în vremurile trecute.

Mermaid Dress 1941 Met Museum

Hotelul Chelsea care l-a găzduit ani buni este locul unde acesta și-a încropit studioul de creație întins de-a lungul a trei camere.

Acolo primea tineri dornici de învățare și avea anturajul său artistic. Nu mai puțin celebrul ilustrator Antonio Lopez i-a stat alături lucrând împreună la realizarea unei arhive fulminante cu toate creațiile sale.

Antonio Lopez pentru Charles James

În acest documentar de pe youtube dacă aveți răbdare și dedicare, și sunteți interesați, mă refer în special la cei tineri, puteți afla detalii uluitoare despre munca și felul de-a fi a acestui personaj aparte.

Cartea care este adusă în discuție acolo este realizată de Dorothea Mink și Homer Layne, protejatul lui Charles James, căruia acesta i-a lăsat toate piesele existente plus o arhivă de 400 de schițe și numeroase negative care au fost developate odată cu procesul de realizare a cărții.

Nancy James, soția sa, îmbrăcată în Swann dress și fotografiată de Cecil Beaton 1955

Găsesc fabuloasă această operațiune de salvare a memoriei artistice și personale a unui mare creator.

Dincolo de ”plăcutul” sau ”neplăcutul”, (cum adesea se exprimă laicii într-ale modei) veșmintelor, ceea ce Charles James a lăsat, nouă, epigonilor este o tehnică imbatabilă pe care, azi unii nici măcar nu o pot intui, darămite copia.

Rochia Diamond 1957 Met Museum

Plecând de la construcția unei betelii croită pe biais, de pildă, James a obținut niște module care segmentate în jumătate pot funcționa ca forme și linii în oricare parte a corpului feminin te-ai gîndi să le așezi, de la care pornind poți realiza fie volume, fie ajustare.

O altă piesă uluitoare este jacheta matlasată care a fost creată în anul, atenție…1937.

În 1975 Charles James va descrie procedeul complet al realizării sale întemeiat pe principiul realizării plapumilor sau quilt-urilor, iar în zonele în care volumul ar fi putut să deranjeze mișcarea, la răscroiturile brațelor și gâtului, creatorul a subțiat straturile de vătuire.

Evening Coat
Antonio Lopez cu același tip de jachetă matlasată în anii 70.

În ce măsură tehnica este importantă în procesul de creație cred că vor convinge, cu prisosință imaginile.

Cert este, că deși nu avea nici un fel de pregătire, nici artistică și nici tehnică, mă refer la studii de specialitate, Charles James a învățat meserie de la cei cu care a colaborat de-a lungul anilor.

Nu l-a mulțumit defel ideea de neimplicare în întreg procesul de creație, prin livrarea unei schițe și a unei mostre de material , așa cum se procedează acum.

Contactul direct al creatorului cu creația sa, este cel care dă valoare și ajută la desăvârșirea profesională dobândită pe parcursul trecerii timpului.

Chiar dacă modelele sale pot părea azi, în ochii unora depășite, vetuste sau pur și simplu demodate, trebuie să fim conștienți de aportul său inegalabil la ceea ce a însemnat inovația și cutting-edge la acea vreme.

Cum Dorothea Mink a specificat în cadrul documentarului al cărui link l-am postat, mulți alți designeri au folosit cărările deschise de Charles James în creațiile lor, dacă ar fi să-l amintim doar pe Azzedine Alaia.

Și în final vă las cu considerația uneia dintre clientele sale fidele, doamna William Randolph Hearst jr:

“So we must forgive geniuses their transgressions. Remember them only by the beauty and inspiration they give us, their legacy to us.”