Bun.
Iată că a venit momentul așteptat întru exemplificarea ”misiunii” pe care am avut-o vreme de un an în cadrul secției design vestimentar a Școlii de Arte din Cluj Napoca.
”Misiunea” a fost mai mult decât plăcută pentru că mie nu mi se pare greu defel să împarți cât mai bine ceea ce știi ca să folosească și altora
. Ca să fii un prof bun trebuie să fii altruist și să poți renunța la tine,  să fii conștient că totul e cu bătaie lungă, că ceea ce dai își va găsi împlinirea mult mai tîrziu și că nu are neapărat de-a face cu imaginea ta.
 Este vorba despre a-i face pe restul să iubească ceea ce fac,  ca și tine,  nu în sensul de a le demonstra mereu că nu au habar,  pentru că ei sunt acolo ca să învețe și nu ca să fie puși la zid…îmi pare rău dacă am scăpat și am comis-o și eu 🙂
Nu am știut de la început cum o să fie pentru că  specificul școlilor de arte este  puțin diferit față de specificul altor instituții de învățământ. Lucrezi cu oameni care au deja o meserie și o opțiune profesională de viață. Școala de artă le suplinește o absență, un vis pe care nu l-au putut realiza, un hobby, o pasiune. Eu, de pildă, de la anul mă voi înscrie la cursul colegului meu de la ceramică.
Mi-ar fi plăcut să fac asta demult și nu am apucat. Dincolo de asta, chiar dacă reprezintă o  chestie care vine să umple un gol nu am înțeles și nici nu voi înțelege ca treaba asta să fie făcută cu jumătăți de măsură. 🙂
Așa deci și prin urmare ceea ce veți vedea ca imagini sunt rezultatele unui an de muncă cu cei trei ani de studiu de la design vestimentar.
 Ne întâlnim o dată pe săptămână 4 ore. Nu e mult. E cu muncă și între întâlniri, dar eu zic că e frumos. Temele din semestrul I au fost doar de natur pur teoretică, de documentare și concept. Temele din semestrul II au fost exclusiv practice, de la realizarea tiparelor la execuția pieselor. Tema per an de studiu a fost aleasă în prima ședință la clasă într-o sesiune de brainstorming unde toată lumea a avut libertatea să exprime un gând și apoi s-a votat. Așa au ieșit cîștigătoare următoarele teme: anul I cu Zodiac, anul II cu Vintage și anul III cu Baroc.
Inspirațiile au fost diverse și mixajele între surse de inspirație, asemenea. După prezentare mi s-a spus că se vede amprenta mea deși nu am constrâns pe nimeni să mi urmeze linia favorită. Mai degrabă, cred că amprenta s-a amplificat datorită alegerii unei anumite schițe finale pentru transpunere din cele 10-15 existente și acolo este posibil să fii fost subiectivă.
Vă prezint în continuare imaginile nu înainte de textul de prezentare al colecției pentru fiecare an în parte, text prezentat în eveniment de actorul clujean Petre Băcioiu.
Colecția anului I, are ca temă de inspirație zodiacul,temă liber aleasă dintre multe alte teme propuse la clasă. Simbolistica grafică și nu doar,  a diferitelor semne zodiacale,  o veti vedea tradusă prin intermediul materialităților, texturilor și culorilor, în veșminte  de zi, vesele,  nepretențioase și purtabile, combinații și asocieri îndrăznețe de culoare ce îndeamnă  privitorul la un alt tip de atitudine vestimentară.

Dorina Balasz- Mureșan ,  Anca Lucia Curt,   Iulia Socaciu,   Ioana Mureșan
Alexandra Peligrad, Celina Roschnafsky, Iulia Sasu

Anul II:

Colectia Vintage a anului 2,   deasemenea temă liber aleasă,   are de-a face cu diversele fațete subînțelese în acest trend general. De la pin-up girl, mașini, silueta androgină specifică anilor ’20, până la forme inspirate din chitări, art nouveau, art deco,  spectatorii au ocazia să se delecteze cu exerciții vizuale interesante,  traduse în piese vestimentare  riguroase și geometrice uneori, alteori romantice,  ample și feminine, după temperamentul și gustul creatoarelor sale. O dorință nemărturisită încă, în fața publicului este ca acești oameni să poată gândi liber și creativ din punct de vedere vestimentar,  fără canonul specific unor tendințe sezoniere,  ca într-o joacă care numai joacă nu este.
citiți numele de la stînga la dreapta în ordinea acelor de ceasornic:

Sorana Molnar, Elena Cîrcoană, Cătălina Cornea, Adriana Crăciunescu, Cristina Gal Chiș,  Inesa Diujicov

Anul III, an final:

Colectia Baroc a anului III face referire  la curentul artistic sus-numit,  în care protagonistele au ales diverse  motive de inspirație, de la stucaturile tavanelor palatelor baroce,  regăsite minimalist pe broderii și materialitati, la decoruri bogate, grele,  de flori ornamentale încărcate  de culoare și viață aplicate pe vestimentatii  simple,  clasice,   până la forme esențializate și interpretate  ale corsetelor brodate manual,  reaflate acum , ca dâra unui parfum de odinioară.
Reka Timea Kiss
Ștefana Rusu
Simona Necula

                                                     Iulia Oana Moldovan


Ultima colectie, colectivă reunește toți anii de studiu și s-a constituit ca pretext pentru expoziția  ‘’Fashion Mix -Culoare și formă’’ pe care cursantele specializării design vestimentar au avut-o în martie la galeria ‘’Arte’’ a școlii noastre.
Inspirată din creația designerului italian Roberto Capucci,   care pune accentul pe formele sculpturale prin  culori puternice și texturi rigide – colecția aduce în fața privitorilor,  exerciții stilistice legate de cromatică  și dispunerea culorii în  cadrul suprafetelor geometrice,  ce  nu lipsesc, însă,   veșmintele  de o latură surprinzătoare pe care nu suntem invitați să o vedem prea des în peisajul cotidian al străzii.

În ordine: prima piesă Cristina Gal-Chiș și Cătălina Cornea, anul II
                                    Iulia Socaciu, Anca Curt, Ioana Mureșan anul I
                                    Reka Timea Kiss, Simona Necula și Iulia Moldovan anul III
                                    Nagy Melinda, anul II
                                      

În ordine, prima piesă: Inesa Diujicov și Elena Cîrcoană, anul II
                                     Adriana Crăciunescu, anul II
                                     Celina Roschnafsky, dorina Balasz Mureșan, Alexandra Peligrad

Multe dintre piesele pe care le vedeți aici sunt lucrate manual…specific aici cazul Timeei Kiss unde tot ce înseamnă broderie este executat cu mânuța ei cea dreaptă la fel ca și aplicațiile cu mărgele de pe rochiile Iuliei Moldovan. Florile Simonei Necula sunt realizate manual și aplicate tot așa pe vestimentație.  Corsetul Soranei Molnar are niște tighele decorative pe cusăturile de asamblare, care poate nu sunt sesizabile la prima vedere,  executate tot așa.  Partea superioară a rochiei Elenei Cârcoană este pictată manual și decorată cu aplicații din mărgele. Corsajul rochiei  Inesei Diujicov este din piele traforată, întreaga rochie a Ioanei Mureșan inspirată din orologiile astrologice este realizată din broderie aplicată bucată cu bucată.  Dacă am scăpat pe cineva îmi cer scuze și aștept completarea cuvenită.
Mulțumim tuturor care ne-au ajutat si sunt mulțumiri pe bune: Agenția Euromodels condusă de Lili Mihacea,
 machiaj Ioana Teban și Sorana Molnar,
hairstyling Horvath Alexandra și Ionela Dirtu
Mulțumirile mele speciale se duc către Crina Prida ca întotdeauna prezentă și de real folos pentru mine.
După cum spuneam între momentele de prezentare, behind the scenes este o muncă imensă pentru a aduce în fața publicului câteva minuțele de modă.