Balenciaga, the one and only

Balenciaga,  the one and only- așa se cheamă board -ul meu de pe Pinterest dedicat lui .

Cristobal Balenciaga s-a născut în 21 ianuarie 1895 în Getaria, Spania, locul unde acum se găsește un muzeu comemorativ deschis în iunie 2011, deci nu de multă vreme, muzeu ce adăpostește parte din creațiile sale. Balenciaga s-a stins în 1972, tot în Spania, la respectabila vîrstă de 82 de ani. Am făcut această introducere biografică ca să spulber ideea prostească că Balenciaga este doar brand contemporan.

Eu am încetat, de anul acesta, să mai presupun că se cunosc niște detalii de către public și am decis să dau orice tip de informații ce  pot risipi cunoașterea după ureche și zvon. Printre altele, multe, ce le voi mai povesti despre el, dintre care, evident rămîne talentul său rar și capacitatea de inovație ce a mers mînă în mînă cu simplitatea și esențializarea, este de necontestat influența enormă  pe care el a exercitat-o de-a lungul a numeroase generații de creatori de modă și designeri.

 

Ce poți povesti cuiva care nu știe nimic despre Balenciaga ca să-l convingi că merită să asculte povestea?  Cred că pentru societatea noastră de azi, mitul Cenușăresei derivat la masculin, ar putea fi destul de tentant. Balenciaga era dintr-o familie modestă cu o mamă cusătoreasă de la care a și deprins, de mic, tainele meseriei  și care a ajuns să lucreze pentru cele mai celebre figuri mondene și aristocratice la niște prețuri care depășeau la vremea respectivă tot ce colegii săi de breaslă  puteau scoate pe piață. Gata? V-am atras atenția?

Mă prefac că nu am un public avizat pentru Diva ca să pot să vorbesc despre el. Eu cred că Balenciaga a fost foarte iubit de Cel de Sus și că s-a născut sub o stea norocoasă, pe cuspida astrologică dintre Capricorn (zodia determinării, a materialismului și a ambițiilor fără pereche)   și Vărsător (zodia inovației, a noilor tehnologii, a creativității superioare puse în slujba comunității), în crugul iernii.  Să fi avut asta o influență asupra temperamentului său introvertit și nu foarte comunicativ, să fi dat asta acea austeritate nu doar stilistică ci și comportamentală despre care biografii săi tot pomenesc? Este posibil. Balenciaga nu era prietenos cu toată lumea și nu era obsedat să se facă plăcut. Nu-i plăcea să fie văzut și de altfel nici nu participa la mondenități decît în cercuri restrînse cu prieteni foarte apropiați. Destul de ciudat pentru cineva ajuns atît de celebru.

Givenchy povestește că prima comandă pe care Balenciaga a trebuit să o onoreze pentru marchiza de Casa Torres a fost o zgardă pentru pisica acesteia , în vreme ce o publicație franceză susține că prima sa încercare de a crea un veșmînt a fost reprezentat de o haină cu picioare incluse, pentru propriul său cîine. Cîine sau pisică, nu  contează prea mult, de vreme ce creatorul a ajuns să creeze pentru femei iar după cum spunea Diana Vreeland, într-o frază rămasă celebră : ”If a woman came in a Balenciaga dress, no other woman in the room existed ”

Mai cred că Balenciaga s-a născut și a creat exact în epoca în care era mai multă nevoie de acest tip de reinventare a feminității, ceea ce reprezintă un mare noroc. Multe și mulți se irosesc ca talent și resurse născîndu-se în epoci potrivnice. Victoria and Albert Museum din Londra găzduiește, pînă în februarie anul viitor, expoziția Balenciaga: Shaping Fashion, pe care am avut ocazia să o văd anul acesta.

Înainte de momentul întîlnirii, intermediate de sticla protectoare, am văzut creațiile sale doar în reviste și albume, deci mizam să fiu impresionată tare. Acest lucru s-a întîmplat exact așa dar din cauza, mai degrabă a ”secretelor” aflate dedesubtul hainelor. Există tot feluri de trucuri de design care dau forma exterioară așa cum se vede, trucuri dezvăluite în cadrul expoziției prin imaginile cu raze X care dezvăluie publicului interiorul construcțiilor care, par, exterior, ușor suflate fără cel mai mic efort.  Vedeți de ce, chiar în modă nu e bine să ne lăsăm păcăliți de aparență? Reflexia perfectă a firii lui Balenciaga (care nu se devoala pe deplin  în fața publicului obișnuit)  în creația sa vestimentară mi se pare evidentă și de necontestat. Erau de trecut examene grele ca să te numeri printre clienții săi, dintre care posibilitățile financiare erau cel mai nesemnificativ argument. Este știut clar că existau persoane pe care acesta nu le dorea ca și cumpărătoare, care făceau parte din categoria nouveau riches, pe care Balenciaga nu le agrea.

Balenciaga, el însuși avea aristocrația și stilul în sînge. Eu chiar cred că se rătăcise în propria sa familie, din punct de vedere al destinului, întrucît sunt cazuri foarte rare cele în care te naști cu un asemenea gust și finețe fără antecedente familiale și educaționale de excepție, fiind și un bărbat fermecător.

Desenele sale nu sunt ieșite din comun,  cum ne-am aștepta să fie, dealtfel nici nu agrea atît de mult schițatul, ca lucrul direct cu materialul, la fel ca și prietena sa mai mare, Madeleine Vionnet, împărtășind amîndoi ”înțelegerea” profundă a materiei pusă la dispoziție din care nășteau formele ulterioare. Se știe, sper că Vionnet este cea care a consacrat tehnica croirii în  biais ( pe fir diagonal al țesăturii) care oferea suplețe și curgere țesăturii și o capacitate de mulare pe corp net superioară croitului pe firul drept de lungime.

Relația lui Balenciaga cu Dior, (inventatorul New-Look-ului) a fost una amiabilă, ei nu se considerau rivali pentru că nici unul nu putea să facă ceea ce făcea celălălalt. Dior îi  admira tehnica apropiată de perfecțiune, mărturisind nu o dată, că și-ar fi dorit să fie Balenciaga. Modurile lor de a acționa erau diferite.Dior căuta celebritatea și promovarea personală, împrumutînd rochii celebrităților și atrăgînd presa la prezentarea colecțiilor în vreme ce Balenciaga nu admitea așa ceva. Pe vremea cînd New Look-ul, apanaj Dior, făcea ravagii, cîștigurile casei Balenciaga scăzuseră, iar Hubert de Givenchy, protejatul lui Balenciaga,  mărturisește că lovitura cu adevărat importantă fusese dată  amorului propriu al creatorului.

” When the New Look came in he went to Mademoiselle Renee, his directrice, and said I haven’t seen Madame X or Madame Y and Renee said Monsieur, they have gone to Dior. And he said, after all the trouble I have gone to they don’t even come by for a dress or two. It was his Spanish side. He said that’s it and he never again went into the salon to receive clients. People wonder about it’s mysterious side -that is the simple reason.”

( Cînd a apărut New Look-ul, el (Balenciaga) s-a dus la mademoiselle Renne, directoarea casei sale și i-a spus: ”N-am văzut-o pe doamna X sau pe doamna Y, iar Renee i-a răspuns ” Domnule, s-au dus la Dior”  Iar el a răspuns : ” dupa toată truda mea pentru ele, nu vin pentru o rochie sau două!” Era partea sa spaniolă care vorbea. A spus asta e și nu a mai intrat niciodată în salon să primească clientele. Oamenii se întreabă despre partea sa misterioasă- acesta este simplul motiv.

 

Previous

Despre veșminte -ADH International Conference 2017

Next

Vîrsta e un număr?

2 Comments

  1. Angela Bencze

    Foarte frumos , mai vrem si despre alti creatori chiar daca sunt mai putin mediatizati , insa la fel de talentati ! Multumim ( imi face placere dimineata la cafea , ma abonez )

Lasă un răspuns

© Diva și Divanul &2017